Formule 1 in Griekenland?
Ondanks dat Griekenland zich al enkele jaren in grote financiële moeilijkheden bevindt, doet het land er toch alles aan om een Formule 1-waardig circuit te bouwen. Naast raceklassiekers zoals Monaco, Silverstone en Spa Francorchamps, straks ook op het Griekse asfalt in Keratsini? Er is al meerdere malen aangekondigd dat er gestart zou worden met de bouw, maar voorlopig blijft het bij plannen.
Grand Prix van Athene?
In 2005, na de Olympische Spelen was er sprake van dat er een circuit zou komen op de oude luchthaven van Athene. Dit plan strandde op de financiering, waarna een nieuwe locatie werd voorgesteld in Viotia, zo’n 100 km verderop. Ook dit plan kwam niet van de startgrid.
Racecircuit in Xalandritsa
De meest serieuze plannen richten zich tot nu toe op het aanleggen van een circuit in Xalandritsa, nabij Patras, 200 kilometer ten westen van Athene. In 2011 stelde de regionale ministerie voor Ontwikkeling: “De plannen zijn om het circuit geschikt te maken voor Formule 1, Superbikes en karting. Met deze investering creëren we bijna vijfhonderd banen en een boost voor toerisme. Het project kost 94,6 miljoen euro en over anderhalf jaar moet racen op het nieuwe circuit mogelijk zijn. Racetrack Patras SA is in het leven geroepen om de boel te beheren en de staat verleent een subsidie van 29 miljoen euro.”
Racetrack Patras
Eind 2012 werd er opnieuw aangekondigd dat het ministerie van Ontwikkeling ongeveer 30 miljoen wilde vrijmaken voor het circuit. Racetrack Patras zou de rest van de kosten voor zijn rekening nemen. Aan het hoofd van die organisatie staat Evangelos Florator. Hij vertelt aan Reuters: “De kritiek van buitenlandse media dat de staat dit bekostigt is onterecht en misplaatst. Dit project behoort toe tot de private sector, we verwachten geen bijdrage van de regering voor operationele kosten. De aanname dat we een Grand Prix naar Griekenland willen halen is ook verkeerd. Een dergelijk evenement kan niet zonder steun van de overheid, maar dat is niet ons voornaamste doel en niet aan de orde.”
Bernie Ecclestone gaf in 2012 echter aan dat hij de voorkeur had voor een stratencircuit in Athene, om de haven van Piraeus heen. Chinese bedrijven investeerden er de afgelopen jaren al miljarden. Een formule 1 circuit zou er dan nog wel bij kunnen. Een soort Grand Prix van China, maar dan in Europa. In april 2014 werd er ineens bekend dat de premier van Griekenland, Antonis Samaras, achter de plannen stond voor de aanleg van een formule 1 circuit in Keratsini-Drapetsona ook nabij Athene. Dit keer was het plan dat het circuit volledig uit private gelden zou worden gefinancierd. Na 2014 bleef het echter stil.
Wat kost de aanleg van een circuit?
De kosten voor de aanleg van een circuit, plus het 10 jaar lang organiseren van een race worden geschat op 1 miljard euro. Elke race zou dus tenminste 100 miljoen euro op moeten brengen, terwijl de kaartverkoop doorgaans maximaal 33 miljoen opbrengt. De rest moet worden opgebracht door het bedrijfsleven en lokale overheden. Dat dit niet meevalt weten ze in Turkije. Istanbul Park is een 5.338 meter lang circuit gelegen in het oostelijk deel van Istanboel, Turkije. Het circuit werd opgeleverd in augustus 2005 en door Formule 1-baas Bernie Ecclestone bestempeld als het beste circuit ter wereld. In 2011 vond alweer de laatste Grand Prix van Turkije plaats. Daarna bleef het circuit grotendeels ongebruikt achter, ondanks dat Bernie Ecclestone een tijdje persoonlijk het management overnam.
The American Dream
Het tegenovergestelde voorbeeld komt uit de verenigde staten. De GP USA op het circuit “Circuit of the Americas” had een economische impact van 1 miljard dollar op de regio. 237.406 bezoekers bezochten het evenement in Austin, Texas. Iets waar ze dus ook in Griekenland likkebaardend naar kijken.
Over de auteur
Tinus Guichelaar is gek van gemotoriseerd verkeer. Van tractoren (zelfs een Griekse versie) tot alles over de Dakar-rally. Zijn nieuwste project is gericht op de Formule 1. Met meer dan bovengemiddelde interesse volgde hij dan ook de ontwikkelingen omtrent een mogelijk racecircuit in Griekenland.
Met dit gastblog brengt hij de actuele stand van zaken naar voren. Wil je van alle Formule 1-races de kalendermomenten netjes in je digitale agenda? Kijk dan op f1-kalender.nl en voeg het direct toe aan de kalender van je iOS of Android-device.
Pingback: Formule 1 wedstrijdschema 2017 bekend - Alex Miedema