Vanaf 1 juli: ingevulde PLF verplicht voor alle reizigers naar Griekenland

Goed nieuws voor alle Griekenland-fans. Sinds 1 juli zijn alle luchthavens in Griekenland weer open. Uiteraard met inachtneming van de plaatselijke maatregelen rondom Corona. Onderdeel van die maatregelen die de Griekse overheid heeft getroffen is het verplicht stellen van een ingevuld Passenger Location Form, een inreisformulier voor Griekenland ook wel PLF genoemd. Wat dat is lees je in dit artikel.

Noot: de redactie van Griekipedia heeft met de beste zorg dit artikel ter informatie opgesteld en is helaas niet verantwoordelijk voor de website die door de Griekse overheid is opgesteld. 

Update: vanaf 4 augustus dien je jezelf eerst te registreren, daarna kun je het formulier invullen.

Wat is een PLF en waarom heb ik het nodig?

De PLF staat voor ‘Passenger Location Form‘ en is bedoeld om de inkomende stroom van bezoekers aan Griekenland in kaart te brengen, waarmee de Griekse autoriteit de kans kan inschatten dat een reiziger mogelijk COVID-19 heeft. Het inreisformulier dient dan ook minimaal 48 uur voor vertrek ingevuld te zijn. Het is verplicht voor elke reiziger, ongeacht leeftijd. Je riskeert een boete als je geen formulier hebt ingevuld. Eerder invullen dan 48 uur voor vertrek mag natuurlijk altijd. Het Passenger Locatie Form (PLF) bevat:

  • Vertreklocatie
  • Type en details van vervoer (Vlucht, Boot of Bus/Trein/Auto)
  • Duur van verblijf in Griekenland
  • Duur van verblijven in andere landen
  • Het verblijfsadres in Griekenland

Noot: het is vanaf 29 juli ook mogelijk om voor het hele gezin/huishouden in één keer het formulier in te vullen. Dit geeft echter nog wel eens wat problemen. Bij twijfel per individu een formulier invullen om zeker te zijn.

Waar kan ik het formulier invullen?

Het formulier kun je invullen op de speciale website travel.gov.gr en moet 48 uur van tevoren zijn ingevuld. Per persoon moet het formulier worden ingevuld zodat elk individu rond het vertrekmoment een eigen QR-code ontvangt.

  1. Registreren dient eerst te gebeuren (sinds 4 augustus): https://travel.gov.gr/#/user/register
  2. Per email ontvang je een bevestigingslink.
  3. Nu kun je inloggen en het formulier invullen.
  4. Foutje gemaakt? Als je bent ingelogd kun je rechtsboven via het menu naar ‘Dashboard’ en vind je daar je formulieren die je kunt aanpassen.

Luchthavens

Bij het invullen van het formulier is de luchthaven waar je landt van belang. De meeste luchthavens en bestemmingen zijn goed te vinden/achterhalen: Athens International Airport, Chios, Corfu, Kalamata, Karpathos, Kavala, Kefalonia, Kos, Kythira, Mykonos, Paros, Samos, Santorini, Skiathos, Skyros, Thessaloniki en Zakynthos.

Een aantal luchthavens kunnen lastiger te achterhalen zijn in het formulier en die hebben we hieronder nog even vermeld:

  • Aktio: Lefkas/Preveza
  • Anchialos: Volos
  • Araxos: Patras
  • Chania (Kreta)
  • Heraklion (Kreta)
  • Lemnos: Limnos
  • Mytilene: Lesbos
  • Rhodes: Rhodos
  • Sitia (Kreta)

Verblijfplaatsen

Bij het invullen van het formulier dien je ook je verblijfplaats tijdens je vakantie in Griekenland op te geven. De regio’s kunnen net als de namen voor de luchthavens wat verwarring geven. Hieronder een aantal regio’s met de uitleg erachter:

  • Attiki: Athene, maar ook de Saronische eilanden zoals Poros, Hydra, Spetses, Aegina en Angistri. Ook het eiland Kythira valt onder Attiki.
  • Voreio Aigaio: Samos, Limnos, Lesbos, Chios en Ikaria
  • Dytiki Ellada: Dat zijn de departementen Achaia (Peloponnesos), Elia (Peloponnesos) en Etoloakarnania (Centraal Griekenland). Belangrijke plaatsen zijn hier bijvoorbeeld Patras, Galaxidi, Olympia, Katakolo etc
  • Ionia Nisia: Dit zijn de Ionische eilanden zoals Corfu, Paxos, Lefkas, Kefalonia, Zakynthos en Ithaki.
  • Kriti: Kreta
  • Ipeiros: Epirus. Dit zijn de departementen Preveza, Ioannina, Thesprotia en Arta. Bekende plaatsen zijn hier o.a. Parga, Syvota, Zagoria etc.
  • Sterea Ellada: Dit zijn de departementen Evia, Fthiotida, Fokida, Viotia maar Ook het eiland Skyros!
  • Notio Aigaio: Dit zijn alle eilanden in de zuidelijke Egeische zee, dat zijn de Cycladen en de Dodecanesen. Tot deze eilandgroepen behoren Rhodos, Kos, Karpathos, Leros, Kalymnos, Patmos, Lipsi, Agathonissi, Telendos, Pserimos, Astypalaia, Nisyros, Tilos, Symi, Chalki, Kastelorizo, Kasos, Santorini, Mykonos, Milos, Andros, Amorgos, Paros, Naxos, Syros, Kea, Anafi, Keros, Antiparos, Delos, Donoussa, Folegandros, Ios, Iraklia, Kimolos, Koufonissia, Kythnos, Schinoussa, Sifnos, Sikinos, Thirasia en Tinos.
  • Thessalia (Thessalië): Dit zijn de departementen Magnisia, Larissa, Karditsa, Trikala en de eilanden Skiathos, Skopelos en Alonissos. Bekende bestemmingen zijn hier bijvoorbeeld Pilion en Meteora.
  • Kentriki Makedonia: Dit is het centrale gedeelte van het Griekse district Macedonie. Hier liggen behalve Thessaloniki en Chalkidiki, de departementen Serres, Kilkis, Pieria, Imathia, Pella en Kilkis.
  • Dytiki Makedonia: Dit is het westelijke gedeelte van het Griekse district Macedonie, heir bevinden zich de departementen Kozani, Grevena, Kastoria en Florina.
  • Anatoliki Makedonia kai Thraki: Dit het oostelijke deel van het Griekse district Macedonie en het distrct Thracie. Heir bevinden zich de departementen Drama, Kavala, Thassos (eiland), Xanthi, Rodopi en Evros.
  • Peloponnesos: Dat zijn alle departementen van Peloponnesos behalve Achaia en Elia. Dat zijn de departementen Messinia (bijv. Kalamata, Stoupa, Koroni, Methoni etc.), Lakonia (bijv. de zuidelijke Mani, Gythion, Monemvasia etc.), Arkadia, Korinthia en Argolis (Tolo, Nafplion etc.)

Ingevuld, en dan?

Per mail ontvang je eigen QR-code. De QR-code op je telefoon of het geprinte document wordt gescand bij binnenkomst in Griekenland. Een computer bepaalt daarna via een algoritme wie getest wordt op COVID-19. Indien dit niet nodig is kun je gewoon doorlopen naar douane/bagage.

Fout gemaakt met invullen PLF?

Simpelweg komt het erop neer dat elke reiziger het formulier moet hebben ingevuld om een QR-code te kunnen laten zien bij aankomst. De QR-code verkrijg je door het formulier in te vullen, dit is verplicht, anders riskeer je een forse boete.

Er is een oplossing als je een fout hebt gemaakt bij het verzenden van het formulier:

  1. Bezoek de website Travel.gov.gr opnieuw
  2. Klik op de groene button om opnieuw een PLF in te vullen
  3. Log in als je nog niet ingelogd bent
  4. Klik rechtsboven op het menu-icoon (de drie horizontale streepjes)
  5. Klik op ‘My Dashboard’
  6. Hier vind je eerder ingezonden formulieren
  7. Klik op de rij met het reeds ingevulde formulier en nu kun je wijzigingen doorvoeren

Gezondheidsverklaring en negatieve PCR-test

Zorg ook dat je een gezondheidsverklaring hebt ingevuld, deze kun je vinden op de website van de Rijksoverheid. Hier wordt niet altijd om gevraagd, maar dan heb je deze altijd standby.

Een auto huren in Griekenland, kan dat nog?

Jazeker, wel geldt er een afstandsplicht als de passagiers niet uit hetzelfde gezin of huishouden komen. Lees meer over de regels voor autohuur ten tijde van COVID19.

 

 

Lees ook meer over het reisadvies voor Griekenland. We hebben dit bericht met de grootste zorg samengesteld als hulpinformatie, als reiziger ben je zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste documenten als je gaat reizen.

Arjan van Griekipedia

Arjan komt al jaren in Griekenland. Zoals het vaker gaat bij een eerste bezoek aan dit prachtige land: liefde op het eerste gezicht. Gebaseerd op eigen ervaringen geeft hij je graag praktische tips voor bestemmingen en deelt hij zijn liefde voor de Griekse keuken met de heerlijkste recepten.

56 gedachten over “Vanaf 1 juli: ingevulde PLF verplicht voor alle reizigers naar Griekenland

  • 4 oktober 2020 om 16:31
    Permalink

    Hoi Arjan,

    Ik heb een vraag, ik vlieg as vrijdag met mijn vriend op Athene, wij verblijven hier dan 1 nacht en de volgende dag vliegen wij naar Naxos, hier blijven wij tot 16 okt dan vliegen wij weer terug naar Athene, dan overnachten we hier opnieuw en vliegen dan terug naar Nederland. Kan jij mij vertellen hoe het dan met die formulieren zit. Ik ben er nu één aan het invullen voor de aankomst in Griekenland. Vul ik hierop de volgende bestemming direct in? En als wij vanaf Naxos terugvliegen naar Athene, moeten wij dan opnieuw het formulier invullen? En moeten wij bij terugkomst vanaf Naxos in quarantaine van de overheid? Is dat een verplichting? Gaan ze ons op het vliegveld vasthouden? Ik kan ook niet vinden of de eilanden in Griekenland ook nog steeds op code oranje staan.
    Alvast heel erg bedankt voor het antwoorden van mijn vragen!

    Met vriendelijke groeten
    Marleen

    Beantwoorden
    • 4 oktober 2020 om 18:18
      Permalink

      Hoi Marleen,

      De Griekse eilanden staan nog steeds op code oranje: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/griekenland/reizen/reisadvies. Dat betekent bij terugkomst dat je in quarantaine moet. Het PLF-formulier vul je een keer in, je geeft er namelijk ook een terugreisdatum op. Point of entry is Athene. Je dient wel het vinkje ‘connecting flight’ aan te vinken om de vlucht met bijbehorend vluchtnummer op te geven voor de reis van Athene naar Naxos. Ook belangrijk dat je beide (Athene en Naxos) tijdelijke verblijven opgeeft met de juiste postcodes. Succes!

      Groetjes Arjan

  • 6 september 2020 om 13:31
    Permalink

    Hoi Arjan,

    Zojuist het formulier ingevuld voor mijn huishouden (2 personen), ik heb het paspoortnummer van mezelf moeten vermelden, echter bij de gegevens van mijn partner werd alleen naar de naam en de leeftijd gevraagd. In mijn dashboard en de bevestigingsmail zie ik alleen mijn eigen gegevens staan, niet die van mijn partner. Onder Travel Companions – Family op het formulier zelf staat zij wel vermeld met voor- en achternaam en leeftijd. Ik ben er nu niet zeker van of ik op de dag van vertrek een QR-code voor ons beiden ontvang of slechts voor mezelf? Kan ik voor de zekerheid niet beter nog een extra formulier voor mijn partner invullen?

    Beantwoorden
    • 6 september 2020 om 14:01
      Permalink

      Hoi Guez,

      Dit klopt hoor. Het systeem is bedoeld om te bepalen op basis van de gegevens wie eventueel getest moeten worden bij aankomst. De QR geeft de controleur de uitkomst of diegene getest moet worden. Voor je medepassagiers uit het huishouden hoef je inderdaad alleen maar naam en leeftijd op te geven omdat er wordt uitgegaan van jou als hoofdaanvrager en je uit het zelfde huishouden komt en verblijft op hetzelfde adres in Griekenland.

      Rond middernacht op de vertrekdag ontvang je het aantal QR-codes die gelijk zijn aan het aantal opgegeven medereizigers op de PLF. Als dit overeenkomt met de bevestiging kun je er gewoon van uitgaan dat het goed komt.

      Fijne reis!

      Groet,

      Arjan

  • 5 september 2020 om 11:05
    Permalink

    Hoi Arjan, vanmorgen geweigerd op m’n vlucht naar Griekenland omdat het paspoort nummer op m’n PLF niet correct was. Nieuw ticket geboekt en een nieuwe PLF ingevuld omdat ik de bestaande niet (meer) kon wijzigen. Bevestigingsmail Inmiddels ontvangen. Weet jij of ik middernacht een nieuwe QR code ontvang? Gr,

    Beantwoorden
    • 5 september 2020 om 11:47
      Permalink

      Hoi Michiel,

      Dat meen je niet. Dat lijkt me echt vreselijk door zo’n detail. Niet onbelangrijk uiteraard maar wel zuur dat het je overkomt. Daardoor ook meer kosten moeten maken met nieuw ticket?

      Als je het PLF hebt ingevuld moet daar wel minimaal 24 uur tussen zitten qua invullen en vertrek. Op de vertrekdag zou je dan rond middernacht weer een QR moeten ontvangen.

      Succes en laat je het weten als het is gelukt en je in Griekenland bent?

      Groet,

      Arjan

  • 1 september 2020 om 12:13
    Permalink

    Hi Arjan,

    Ik heb ook een vraag. Als ik me registreer om het formulier in te vullen kan ik dan voor mijn overige reizigers ( 9 ) dit ook invullen. Als het goed is ontvang ik dan alle QR codes op 1 emailadres.

    Of moeten zij dit zelf doen… het lijkt mij dat het niet uit moet maken of ik ze met hun gegevens allemaal invul of dat zij dit doen. Het verschil is dat ik dan alle QR codes per mail kan ontvangen, toch?

    Beantwoorden
    • 1 september 2020 om 12:54
      Permalink

      Hoi Florina,

      Eén formulier invullen voor het gehele reisgezelschap kan alleen als dit ook hetzelfde huishouden is. Als dit gezelschap uit gemengde huishoudens bestaat dan dient elk huishouden een apart PLF-formulier in te vullen.

      Voorbeeld: jullie reisgezelschap bestaat uit 4 stelletjes van 2 personen, en 1 individu. Dit betreft dan 5 huishoudens. Elk huishouden vult een PLF-formulier in. De 4 stelletjes kunnen per stel elk 1 PLF invullen en zich allebei daarop aanmelden. De individuele persoon vult zijn eigen PLF in. In totaal 9 reizigers en per ingevuld PLF worden de QR-codes gemaild op basis van het aantal opgegeven personen in het PLF-formulier.

      Hopelijk is het zo duidelijk en alvast een goede reis!

      Groet van Arjan

  • 30 augustus 2020 om 12:25
    Permalink

    Beste Arjan,

    Hoe dwingend is het dat je bij aankomst in Griekenland (wij vliegen zat. 5/9 naar Kalamata) per persoon een eigen unieke PLF -QR-code moet laten zien bij de Griekse douane op het vliegveld.
    Er is bij mij enige verwarring. Het PLF-formulier heb ik eergisteren ingediend. Mij vrouw vliegt mee, en haar heb ik onder TRAVEL COMPANIONS -FAMILY toegevoegd.
    Nu zie ik op het ‘dashboard’ alleen mijn naam met paspoortnummer.
    Houdt dat in dat ik maar 1 QR-code ontvang (die dan – mijns inziens- wel geldig is voor mijzelf en voor mijn vrouw)?
    Gaat dat goed op de Griekse luchthaven?
    Of moet ik – to be sure – alsnog een 2e volledige PLF-aanvraag doen voor mijn vrouw?
    Want een boete van 500 euro en het risico dat zij niet wordt toegelaten wil ik niet lopen.

    Alvast bedankt voor je antwoord
    Jacques

    Beantwoorden
    • 30 augustus 2020 om 16:40
      Permalink

      Hallo Jacques,

      Als je het PLF hebt ingevuld als huishouden en je vrouw staat er netjes bij op, dan zal je rond middernacht op je vertrekdag 2 QR-codes ontvangen. Je kunt het voor de zekerheid checken door je bevestigingsmail door te nemen en het formulier in je dashboard nogmaals te controleren om te zien of je vrouw correct als medereiziger vermeld staat, ook met reisdocumentnummer. Dan zou alles in orde moeten zijn.

      Veel plezier alvast!

      Groet,

      Arjan

  • 14 augustus 2020 om 15:24
    Permalink

    Hoi Arjan,

    Super bedankt voor jouw reactie! Ik laat het dan gewoon zo met 2 formulieren, zie namelijk ook geen optie om 1 formulier in zijn geheel te verwijderen…

    Komt goed, ze zullen vast geen 3 kinderen op de luchthaven laten staan! 😉

    Groetjes Yvonne

    Beantwoorden
    • 14 augustus 2020 om 15:42
      Permalink

      Zolang de kinderen maar vermeld zijn via de beide formulieren en je bij vertrek alle QR-codes hebt voor iedereen komt het goed. Dat is het belangrijkste want de boetes zijn niet mals helaas.

      Fijne vakantie alvast!

      Groet,

      Arjan

  • 14 augustus 2020 om 14:08
    Permalink

    Hoi Arjan,

    Hier ook een vraagje! Ik had voor mijzelf het formulier ingevuld en 1 kind erbij opgezet en toen werd hij ,eteen bevestigd. Vervolgens heb ik een formulier ingevuld voor mijn man en daar de andere 2 kinderen bij opgezet. Nu hoor ik van iedereen dat het beter is voor allemaal een eigen formulier in te vullen. Wanneer ik dat wil doen moet ik echter verplicht aanvinken dat ik 1 formulier per familie invul (volgens mij was dit begin van de week nog niet het geval). Wat is wijsheid? Zo laten of alsnog voor de 3 kids een apart formulier invullen? groetjes, Yvonne

    Beantwoorden
    • 14 augustus 2020 om 14:37
      Permalink

      Hoi Yvonne,

      Het formulier is met haast ontwikkeld en dat is helaas af te lezen aan de gebruiksvriendelijkheid en duidelijkheid/werking van het formulier. Als het lukt zou ik wel 1 formulier invullen voor het hele gezin, simpelweg omdat je dan niet alles steeds opnieuw hoeft in te vullen (vlucht, verblijf etc.). Op basis van het aantal personen krijg je dan iets na middernacht op de vertrekdag het equivalent qua aantal QR-codes. Omdat het invullen op 1 formulier nog wel eens lastig verliep was dan het devies om aparte formulieren in te vullen, just to be safe. Maar dat was ook voor het tijdperk dat je moest registreren. Nu kun je namelijk inloggen (omdat je moest registreren) en via het menu rechtsboven, naar dashboard. Dan kun je daar je eerder ingezonden formulier zien en kun je nog wijzigingen doorvoeren (tot maximaal 24 uur voor vertrek meen ik). Mijn advies zou zijn om te kijken of je het ene formulier kunt aanpassen en alle reizigers daar aan toevoegen. Als je al 2 formulieren hebt ingevuld (voor jou en je man) zou ik kijken dat je die dan zo goed mogelijk en naar waarheid invult. Het belangrijkste is dat je alle reizigers hebt aangemeld zodat je de QR-codes ontvangt voor elke passagier.

      Groet,

      Arjan

  • 14 augustus 2020 om 11:08
    Permalink

    Binnenkort vlieg ik naar Athene en ga de volgende dag door naar Andros, po het PLF formulier staat aankomst by air als ook ferries. Moet ik invullen dat ik met de ferry overga naar Andros of is dat niet nodig. Alvast bedankt voor je antwoord.

    Beantwoorden
    • 14 augustus 2020 om 11:19
      Permalink

      Hoi Linda,

      Het gaat hier om de locatie waar je Griekenland binnenkomt. In jouw geval de luchthaven van Athene.

      Groetjes,

      Arjan

  • 12 augustus 2020 om 23:24
    Permalink

    Hai Arjan,
    Geweldig dat je al deze info beschikbaar stelt. Dank!
    Ik kan op geen enkele manier mijzelf registreren via de Griekse link. https://travel.gov.gr/#/user/login Met geen enkele browser, op geen enkel apparaat. Met div mailadressen geprobeerd. Steeds de melding dat er iets is misgegaan. Er is ook geen help of contact te vinden op de pagina. Weet jij waar ik kan vragen om mijzelf te registreren?

    Beantwoorden
    • 12 augustus 2020 om 23:47
      Permalink

      Hoi Rogier,

      Dankjewel! Ik doe mijn best alles te verzamelen en vertalen in begrijpelijke taal. Geen eenvoudige opdracht met de constant wisselende regels en bronnen die elkaar tegenspreken.

      Heb je wel de juiste link? Je kunt je namelijk via deze link registreren. Had je dat al geprobeerd? De link die jij noemt is om in te loggen als je al geregistreerd bent.

      Laat je het weten of het is gelukt?

      Groet,

      Arjan

  • 12 augustus 2020 om 11:20
    Permalink

    Ik reis met een baby die nog GEEN 1 jaar is maar als ik de leeftijd op 0 jaar zet pakt deze niet. wat kan ik doen?

    Beantwoorden
    • 12 augustus 2020 om 11:42
      Permalink

      Hoi Sharon,

      Ik zie het inderdaad, het formulier accepteert alleen een waarde boven de 0 bij het leeftijdsveld. Snap ook niet dat ze daar niet gewoon geboortejaar van hadden gemaakt, dan zit je altijd safe.

      Voor wat betreft je baby zou ik dan toch gewoon een 1 invullen ook al is dat niet helemaal correct. Het veld maakt het namelijk niet mogelijk om er maanden achter te zetten, dus dan is 1 de best mogelijke optie.

      Groet,

      Arjan

  • 8 augustus 2020 om 14:14
    Permalink

    Hoi Arjan,
    Ik ga op vakantie met mijn man, hetzelfde adres, maar ook met onze zoon en zijn gezin, ander adres. Kan ik dat op hetzelfde formulier invullen of moet ik voor mijn zoon en zijn gezin een ander formulier invullen? Het is wel in 1 boeking geboekt bij de reisorganistatie.

    Beantwoorden
    • 8 augustus 2020 om 14:24
      Permalink

      Hoi Ciska,

      Het gaat in dit geval om het huishouden. Per huishouden kun je op hetzelfde formulier de PLF invullen. In dit geval gaat het om 2 vermoed ik, omdat jullie niet allemaal in een huis wonen? Jij en je man een invullen (op eentje) en jouw zoon vult die voor hemzelf en zijn gezin in. Mocht je een auto huren, let dan ook op de regels die in Griekenland hiervoor gelden ten tijde van Corona. Dit zou in jullie geval ook 2 auto’s betekenen namelijk: Wat zijn de Corona-regels voor autohuur in Griekenland?

      Groet,

      Arjan

  • 5 augustus 2020 om 15:12
    Permalink

    Het lukt mij niet het PLF formulier in te vullen.
    Als ik “Netherlands” heb aangeklikt komen bij provincies de staten van Amerika ter keuze.
    Ook het telefoonnummer pakt het formulier niet.
    Wat kan ik doen?

    Beantwoorden
    • 6 augustus 2020 om 11:02
      Permalink

      Hoi Jan,

      Sinds 4 augustus moet je eerst registreren voordat je een PLF kunt invullen. Kun je eens de link openen in je bevestigingsmail, dan in het scherm dat opent rechtsboven de drie lijntjes (menu) openen, My Dashboard aanklikken en kijken of je daar je eerdere inzending kunt wijzigen en de gewenste correcties kunt toevoegen?

      Groet,

      Arjan

  • 5 augustus 2020 om 11:48
    Permalink

    Hallo,
    ik heb t formulier ook fout ingevuld(verkeerd tijdelijk adres,thuisadres ingevuld: :-((() ) nu wilde ik het dus opnieuw invullen en dan goed!! Maar dan krijg ik de melding dat ik al een plf heb ingevuld!! Wat nu???

    Groetjes Willeke

    Beantwoorden
    • 5 augustus 2020 om 11:52
      Permalink

      We hebben beide wel een bevestigingsmail gehad, dat de qr code om middernacht ,dag voor vertrek verzonden zal worden. Maar dat is dus met het foute tijdelijke adres!!

    • 6 augustus 2020 om 11:03
      Permalink

      Hoi Willeke,

      Sinds 4 augustus moet je eerst registreren voordat je een PLF kunt invullen. Kun je eens de link openen in je bevestigingsmail, dan in het scherm dat opent rechtsboven de drie lijntjes (menu) openen, My Dashboard aanklikken en kijken of je daar je eerdere inzending kunt wijzigen en de gewenste correcties kunt toevoegen?

      Groet,

      Arjan

  • 4 augustus 2020 om 16:03
    Permalink

    Hallo,

    Net één formulier ingevuld voor mij en mijn partner (wel een andere achternaam).
    Echter kan ik bij de gegevens van mijn partner alleen zijn naam en leeftijd invullen..
    Is dit dan wel goed? Krijgen we dan één code voor ons samen ondanks dat er weinig gegevens zijn ingevuld? Allemaal erg onduidelijk en wil geen risico lopen dat we het land niet in komen!
    Alvast bedankt 🙂

    Beantwoorden
    • 4 augustus 2020 om 16:19
      Permalink

      Hoi Joni,

      Het formulier is inderdaad verre van duidelijk en er is geen duidelijk ‘loket’ voor hulpvragen als deze. Heb je een bevestigingsmail gekregen? Zo ja, controleer deze dan goed. Zo, niet? Mijn advies is dan om het formulier nogmaals per persoon individueel in te vullen. Het formulier dient namelijk twee doelen: 1) het verschaft de invuller een QR-code die bij aankomst gescand kan worden, 2) het invullen van de gegevens verschaft de Griekse autoriteit inzicht in je reishistorie, verblijfplaats etc om in te schatten hoe groot de kans op COVID is. Op die manier wordt ook bepaald wie bij aankomst (random) getest gaat worden na het scannen van de QR. Als je zeker wilt zijn van een QR zou ik dan ook apart de formulieren invullen als je nog geen bevestigingsmail hebt gehad.

      Groet,

      Arjan

    • 4 augustus 2020 om 16:51
      Permalink

      Hi Arjan,

      Bedankt voor je reactie!
      Ik heb wel een bevestigingsmail gehad!
      Alleen ik moest bij mijn gegevens ook een paspoortnr invullen en bij een familielid/huisgenoot alleen een naam en leeftijd. Maar je kunt het formulier niet invullen mits je aanklikt dat je één formulier invult voor het hele gezin/huishouden. Dan zou je zeggen dat het zo goed moet zijn toch?

      Groetjes

    • 4 augustus 2020 om 17:15
      Permalink

      Dan lijkt het wel goed te komen. Staat in de bevestigingsmail ook de gegevens vermeld die je hebt opgegeven? Ik vermoed dat de uitgebreide gegevens zoals paspoortnr alleen van belang zijn als ‘hoofdaanvrager’ van het huishouden. Even goed op letten dat je dan wel 2 QR-codes ontvangt en dan ben je good to go!

      Alvast heel veel plezier!

      Groet,

      Arjan

  • 4 augustus 2020 om 10:02
    Permalink

    Beste
    Wij komen uit België en reizen via Eindhoven naar Athene. Een PLF formulier heb ik reeds ingevuld voor het hele gezin. Moeten we in Eindhoven ook een gezondheidsverklaring van iedereen afzonderlijk laten zien of is dit enkel voor als je in Nederland woont?

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2020 om 22:02
    Permalink

    Hoi, ik heb een andere achternaam dan mijn man en kinderen.
    Kan ik wel bij hen op het formulier of moet ik er eentje apart voor mezelf invullen?

    Beantwoorden
    • 3 augustus 2020 om 22:40
      Permalink

      Hoi Francine,

      Naam is niet de leidende factor. Dat is het adres. Het gaat er dan ook om of je van hetzelfde adres (zelfde huishouden dus) afkomstig bent. Als het adres hetzelfde is, maw je bent een gezin of huishouden dat in hetzelfde huis woont dan kun je met z’n allen op hetzelfde formulier, wel met ieders eigen naam en gegevens uiteraard.

      Groet,

      Arjan

  • 3 augustus 2020 om 13:48
    Permalink

    Ik vertrek deze week met mijn 2 kids naar Kreta. Klopt het dat ik het PLF formulier alleen voor mezelf in moet vullen en 2 kinderen van 9 en 13 erop moet zetten. Zij hebben dus geen eigen ingevuld formulier nodig? Nu staat er alleen hun naam en leeftijd op en geen paspoort nummer bv. En krijgen zij een eigen QR code of staat dat op die van mij? Groetjes Joyce.

    Beantwoorden
    • 3 augustus 2020 om 14:38
      Permalink

      Hoi Joyce,

      Je kunt het formulier inderdaad invullen voor jezelf en je 2 kinderen. Dan moet je de onderste optie kiezen, dan kun je voor het hele huishouden de gegevens invullen in hetzelfde formulier. Die stappen wijzen zich dan vanzelf. Volgens mij ontvang je gewoon 1 QR-code omdat het 1 huishouden betreft en 1 verblijfsplaats.

      Alvast veel plezier!

      Groetjes Arjan

  • 2 augustus 2020 om 14:34
    Permalink

    Zojuist voor mij en mijn 3 kinderen willen invullen.
    Echter na toevoegen van 1 kind per ongeluk op bevestigen gedrukt.
    Daarna weer opnieuw ingevuld waar we alle 4 op staan.
    Ik maak me wel zorgen of dit goed gaat, weet iemand hier meer over?

    Beantwoorden
    • 3 augustus 2020 om 18:07
      Permalink

      Gisteren naar Kreta gereisd, vanaf luchthaven Düsseldorf. Had dezelfde ervaring met invullen formulier: nadat ik mezelf als “hoofdreiziger” en mijn echtgenote als medereiziger had opgevoerd, sloot het formulier. Vervolgens mijn beide dochters op een tweede formulier opgevoerd (overigens is de oudste wel 18 en weet ik niet of dat wat uitmaakt). Direct na invullen twee mails ontvangen en op de dag van vertrek om 0:00 uur twee mails met QR codes erbij. Zowel in Düsseldorf als in Heraklion geen enkel probleem ondervonden.

    • 3 augustus 2020 om 18:41
      Permalink

      Bedankt Ron voor deze zeer waardevolle bijdrage. Een prettig gegeven en nuttige input voor degenen die nog moeten. Dank!

      Groet,

      Arjan

  • 30 juli 2020 om 15:48
    Permalink

    Hallo,

    Vertrek eind augustus naar Peloponessos. Er staat dat ik TIJDIG het formulier dien in te vullen, max. 24 uur vooraf. Ik heb het formulier reeds ingevuld. Ik neem aan dat er geen termijn VOORAF bestaat vanaf je het formulier kan invullen?

    Beantwoorden
    • 2 augustus 2020 om 10:16
      Permalink

      Hoi Gert-Jan,

      Nee dat maakt niet uit. Zolang het maar 48-24 uur vooraf is gedaan zodat er tijdig een QR-code verstuurd kan worden. Eerder maakt niet uit dus 😉

      Groet,

      Arjan van Griekipedia

  • 30 juli 2020 om 14:31
    Permalink

    Vlucht geboekt van amsterdam naar santorini, mijn vrouw en ik hebben de pfl formulier online ingevuld en een email als bevestiging ontvangen, de QR code krijgen we voor dat we vliegen. Moeten we in amsterdam ook iets laten zien (gezondheidsverklaring ofzo) of geld dit alleen voor griekenland? Alvast bedankt

    Beantwoorden
  • 30 juli 2020 om 14:01
    Permalink

    Hallo,

    Help ik heb, per ongeluk, op de een of andere manier mijn zoon zijn leeftijd verkeerd ingevuld. Er staat nu 13 ipv 17. Iemand een idee wat te doen? Ik kan nergens vinden hoe ik dit kan wijzigen, of dat ik nog een formulier in mag/ kan vullen.

    Beantwoorden
    • 2 augustus 2020 om 10:19
      Permalink

      Hoi Linda,

      Hier is weinig informatie over te vinden en heb ik ook nog niet eerder meegemaakt. Je kunt altijd een nieuw formulier invullen, just to be safe.

      Groet,

      Arjan van Griekipedia

  • 30 juli 2020 om 12:14
    Permalink

    waarom kan ik niet op de site komen van dat formulier ? of kan dat echt pas 48 uur van tevoren ?

    Beantwoorden
    • 30 juli 2020 om 12:40
      Permalink

      Hoi Miranda,

      De site werkt niet goed op alle apparaten en browsers. Je kunt het even op een ander apparaat proberen, dat wil wel eens werken. De website dient voor iedereen verder toegankelijk te zijn en het formulier kun je ook eerder dan 48 uur voor vertrek invullen.

      Groet,

      Arjan van Griekipedia

  • 30 juli 2020 om 11:25
    Permalink

    Ik heb een fout gemaakt in het formulier.. Kan ik hem nog een keer (goed) invullen?

    Beantwoorden
    • 30 juli 2020 om 12:39
      Permalink

      Hoi Dorine,

      De website en het formulier is door de Griekse overheid opgesteld. Wij hebben alleen ter informatie en hulp de link opgenomen. Je kunt eventueel het formulier nogmaals goed invullen alleen durf ik niet met zekerheid te zeggen of dit de werkwijze is omdat ik hierover nog geen anderen heb gehoord.

      Groet,

      Arjan van Griekipedia

  • 28 juli 2020 om 00:17
    Permalink

    Mijn vrouw en ik vliegen donderdag samen naar Thessaloniki. Hebben wij nou allebei een PLF-formulier nodig of is één voldoende?

    Beantwoorden
    • 28 juli 2020 om 09:35
      Permalink

      Beste Kees,

      Elke reiziger moet het individueel invullen, zodat elke reiziger ook een eigen QR-code ontvangt. Reis je dus samen met je vrouw, dan dien je apart van elkaar (2 keer dus) het formulier in te vullen.

      Groet,

      Arjan van Griekipedia

  • 25 juli 2020 om 14:39
    Permalink

    Hoe selecteer ik de luchthaven van Preveza voor Lefkas?

    Beantwoorden
    • 25 juli 2020 om 14:51
      Permalink

      Hoi Jack,

      Hiervoor kies je de luchthaven ‘Aktio’ in de lijst van het formulier. Dit is de luchthaven Preveza. Dit is wel wat verwarrend inderdaad.

      Groet,

      Arjan van Griekipedia

  • 16 juli 2020 om 09:29
    Permalink

    Met de auto via Igoumenitsa het land op 14/7 binnengekomen. Zeer rommelige contrôle door douane en uiteindelijk ook ern coronatest moeten doen voor je van het terrein af gaat. Was beetje chaos maar gebeurde netjes en deed geen pijn: houten spateltje voor uitstrijkje in keel. Daarna 36 uur gewacht op ‘geen bericht’ en nu lekker vakantie aan t vieren.
    O ja…. op de veerboot is het niet safe: weinig mensen een mondkapje.

    Beantwoorden
    • 16 juli 2020 om 09:32
      Permalink